Nuottaniemen eläinlääkäri

KOIRAN ROKOTUKSET

Kolmoisrokotteet - penikkatauti, maksatulehdus, parvo
                            Duramune DAP   Nobivac DHP     Versican Plus DHP

Nelosrokotteet - penikkatauti, maksatulehdus, parvo, parainfluenssa
                            Duramune DAPPi ,  Nobivac DHPPi ,  Versican DHPPi, Eurican DAPPi

Parainfluenssarokote
                            Duramune Pi, Nobivac Pi , Versican Pi

Parainfluenssa+Bordetellarokote
                            Nobivac KC

Rabiesrokotteet
                            Nobivac Rabies, Rabdomun, Rabisin, Purevax Rabies , Versiguard Rabies

Borrelioosi rokote
                          Trilyme

Rokotusohjelma yksinkertaistettuna:
3kk -4kk - tehoste 1v. kuluttua (n.14-16kk) - jatko 3v. välein

Rokotukset voi aloittaa jo 8 vkoisena  Esim. jos samassa taloudessa useampi koira tai haluaa päästä  nopeammin kontaktiin muiden koirien kanssa. Silloin rokote on otettava kolmasti eli 8 vkoa, 12 vkoa ja 16 vkoa.

Tavallisin ikä aloittaa rokotukset on 12 vkoa, jolloin emon vasta-aineet ovat yleensä hävinneet. Uusinta n. 4-5 vkon kuluttua varmistamaan vasta-aineiden muodostumisen..

Matolääkitys on hyvä antaa ennen ensimmäistä rokotusta.

Seuraava tehoste yli vuoden iässä , n.  vuoden kuluttua viimeisestä rokotteesta.

Ja sen jälkeen 3v. välein.

Parainfluenssarokote vuosittain.

Parainfluenssavirus

on yksi kennelyskää aiheuttavista viruksista. Useimmiten kennelyskä on useamman tekijän aiheuttama (kts. Kennelyskä), mukana on ainakin Bordetella bakteeri.

Tavallisen (ihon alle laitettavan) parainfluenssa rokotteen  ( Pi) ei katsota suojaavan tartunnalta , mutta se voi lieventää tai lyhentää oireita, jos aiheuttajana parainfluenssavirus.
Sen vuosittaista uusintatarvetta kannattaa miettiä koiran altistumisen määrällä. Eli miten paljon koiralla on kontakteja muihin koiriin, isoja sisänäyttelyitä, koulutustapahtumia  tai koirahoitolakäyntejä.
Parainfluenssavirus  sisältyy nelosrokotteeseen.Rokotevalmistajan suositus on uusinta vuosittain.

Koira jolla on joku krooninen sairaus esim. sydämen vajaatoiminta tai koira on iäkäs, kannattanee rokotus ottaa vuosittain.

Jos tarvitaan erityistä suojaa , kannattaa nenän limakalvolle laitettava parainfluenssa-Bordetellarokote (Nobivac KC) ottaa n. pari viikkoa ennen sisänäyttelykauden alkua , koirahoitolaan vientiä tai vastaavaa suuremman tartuntariskin omaavaa tapahtumaa.

Sen suojavaikutus kestänee noin 6-12 kk, joissain tutkimuksissa pidempäänkin. Sen on todettu suojaavan  myös tartunnalta.
Rokotteesta voi tulla lieviä sairauden oireita 2-5 vrk:n ajaksi, joskus harvoin pidempäänkin.On tärkeää että koira on terve eikä sillä ole immuniteettia heikentävää sairautta tai lääkitystä.

Koska koira voi tartuttaa muita koiria ensimmäisten  vuorokausien aikana, kannattaa rokote siksikin ottaa hyvissä ajoin etukäteen. Tartunta ei tarkoita varsinaista sairauden puhkeamista, mutta voi aiheuttaa lieviä oireita.
Kissat voivat reagoida rokotekantoihin lievin ja ohimenevin hengitystieoirein. Vaikutuksia ei ole tutkittu muilla eläimillä, kuten kaneilla tai pikkujyrsijöillä.

Ihmiset joilla immuniteetti on sairauden tai lääkityksen takia heikentynyt, ei pitäisi olla kontaktissa koiraan 6 viikkoon.

Kissat, siat ja rokottamattomat koirat voivat reagoida rokotekantoihin lievin ja ohimenevin

Rokote voidaan yhdistää kolmoisrokoteeseen Nobivac DHP.

Eli  WSAVA (Maailman eläinlääkärijärjestö) suosittelee perusrokotuksia koiralle kolmen vuoden välein.
Tällä suosituksella rokotuksista 3 v. välein, pyritään liian tiheän rokottamisen välttämiseen. Eli pyritään enemmän yksilöllisen tarpeen mukaan rokottamiseen.

Rabies

Rokotusohjelma : 4kk , 14-16 kk,- 3v. välein

Rokotteen voi tietenkin ottaa missä iässä vaan, kun tarvetta sille ilmenee.
Alle vuoden ikäisellä koiralla se on voimassa 1v ja yli vuoden ikäisellä 2-3v.

Koiralla on oltava rabies-rokotus jos se käy näyttelyissä ja kilpailuissa tai ulkomaanmatkoilla.

Metsästyskoirilla voidaan rokote joutua uusimaan useammin.
Myös monissa koirakouluissa, muussa harrastustoiminnassa tai koirahotelleissa vaaditaan rabiesrokotus.

Näyttelyt

Kennelliiton näyttelyissä ja kokeissa kolmois- tai nelosrokoteessa on voimassa  rokotusohjelma n. 3kk -4 kk- 16kk- 3v. välein. Rokote ei saa päästä vanhenemaan eli pidä kiinni voimassaolopäivästä tai joudut odottamaan 2 vkoa ennen näyttelyyn osallistumista.

Rabiesrokote on voimassa 2-3v, riippuen rokotteesta.

Parainfluenssa ei kuulu näyttelyrokotusvaatimuksiin.Isoissa sisänäyttelyissä on tartuntariski selvästi kohonnut ja rokottaminen nenään laitettavalla parainfluensssa-Bordetella rokotteella olisi hyvä tehdä ennen talven näyttelykauden alkua.

Ulkomailla näyttelyissä on omat vaatimuksensa, joista kannattaa ottaa selvää.

HUOM. Muista myös antidoping-määräykset ja  kerro eläinlääkärille ennen toimenpiteitä ja lääkitystä, jos olet osallistumassa näyttelyihin tai kokeisiin.

Antidoping sääntö:

KISSAN ROKOTUKSET

3kk - 4 kk - vuoden kuluttua  n. 16 kk iässä
Jatkorokotukset kissan tarpeiden mukaan 1- 3v. välein.

Kissarutto
Kotikissan rokotukseksi riittää kissaruttorokotus.Täysin sisäkissalla tartunnan riski on tosin erittäin pieni.Kissarutto voi tarttua myös viruksella saastuneesta ympäristöstä.
Suomessa ei tällä hetkellä ole rokotetta pelkkää kissaruttoa vastaan, vaan käytetään kolmoisrokotetta. .

Purevax RCP
Nobivac Tricat trio

Kolmoisrokote

Sisältää kissaruton lisäksi "kissaflunssat" (kaliki- ja herpesvirukset). Sitä tarvitaan näyttelykissalle ja kissahoitoloissa vierailevalle kissalle .Tarttuvat lähinnä kontaktissa (pisaratartunta)  sairaaseen kissaan tai infektoitunutta kissaa käsitelleen ihmisen välityksellä.

Purevax RCP
Nobivac Tricat Trio

Nykyään Maailman Pieneläinlääkäriyhdistys  (WSAVA) ja esim. Amerikan Kissapraktikkoyhdistys (AAFP) suosittelevat uusintarokotuksia myös  kaliki- ja herpesviruksille 3v. välein.

Ilmeisesti monella kissalla immuniteetti on selvästi pidempi kuin vuosi, jopa 3-4 v. , mutta ei kaikilla yksilöillä. Tässä kannattaa myös soveltaa   kullekin kissalle tarpeen mukaista rokotusohjelmaa.

Nelosrokotus

Nelosrokotteessa on lisäksi klamydia, joka voi aiheuttaa voimakkaan silmän sidekalvontulehduksen.
Lähinnä näyttelykissoilla käytetty.

Purevax RCPCh

Kaliki- ja herpesrokotus

Nobivac Ducat
Purevax RC

Rabies

Kissa tarvitsee rabieksen, jos se matkustaa ulkomaille tai on ulkokissa, varsinkin itärajan tuntumassa. Rokotteet ovat samat kuin koiralla.

Ulkomaan matkoja varten kissa täytyy olla myös mikrosirutettu ja sillä on oltava passi (saa eläinlääkäreiltä).